A karácsony hagyománya
[1.]
Ha vallási ünnepeinket nézzük (amilyen a karácsony is volt), és azok jelentőségét
vizsgáljuk, azokban az Istenhez való közeledés vágya nyilvánul meg. Visszatalálni
az eredet szent idejéhez, újraélni, újra előadni a szent időben történt eseményeket,
részesévé tesz minket a mitikus, régmúltban lejátszódó eseménynek. A szent tér
és szent idő megtapasztalásában feltáruló szándék azt a vágyat mutatja, hogy az
ember visszatérjen egyfajta kiinduló helyzetbe, egy olyan időbe, amikor az esemény
megtörtént. A mitikus idő, amelynek a felelevenítésén az ember fáradozik, az
isteni jelenvalóságtól megszentelt idő. Óvakodnunk kell attól, hogy feledésbe
merüljön, mi ment végbe az idők kezdetén. A felejtés nagy bűn. A személyes
emlékezés nem játszik szerepet, csak a mitikus eseményre való emlékezés számít,
mert csak ez teremtő jellegű. A mítoszban az igaz történelem hagyományozódik át.
A mítosz tartalmazza a szimbólumokba rejtett valóságot.
[2.]
A vallásos ember kétfajta időt ismer, a profán és a szent időt, a múló időtartamot
és az "örökkévalóság idejét" ami a szent naptárt alkotó ünnepeken újból elérhető.
A kalendárium liturgikus ideje zárt körben zajlik. Az év kozmikus ideje ez,
amelyet az "Istenek művei szentelnek meg." A keresztény kultúrában a szentek
ünnepei foglalják magukba ezt a szerepet. Mivel a legnagyobb szabású isteni
műnek a világ megteremtése számít, ezért a kozmogónia ünnepe sok vallásban
játszik fontos szerepet.
[3.]
Az Új Év a teremtés első napjával esik egybe. Az év a kozmosz időbeli dimenziója.
Ha elmúlt egy év, azt mondják: "elmúlt a világ". Minden új év kezdetén megismétlik
a kozmogóniát, újból megteremtik a világot, és ezzel "megteremtik", "újjáélesztik"
az időt is. A szent idő lényegénél fogva visszafordítható, újrajátszásával ismét
jelenvalóvá tehető. Minden vallási ünnep, minden liturgikus idő azt jelenti,
hogy valamilyen mitikus időben lezajlott szakrális eseményt újból jelenlévővé
tesz. Az ünnepen való vallásos részvételhez hozzátartozik, hogy kilépünk abba
az időbe, amelyben az esemény játszódik.
[4.]
Hosszú évezredekig a téli napforduló volt az év kezdetének napja. December 21-étől
a Nap mintha megállna az égi pályáján. Ez a sötétség az éjszaka uralmának ideje.
Az évnek ez a legreménytelenebb időszaka. Ekkor van a legnagyobb szükség a
világosságra, amit minden földi erővel segíteni kell. December 23-án és 24-én
a legnagyobb a sötét hatalma, a legnagyobb a várakozás a megváltás után.
Végre december 25-én születik meg az új fény, és a nappalok ismét hosszabbak
lesznek, a világosság legyőzi a sötétséget.
[5.]
A téli napforduló volt a kerecsen sólyom röptetésének a napja. A kerecsen sólyom
királyi madár, ezért röptetése királyi, fejedelmi szertartás volt. A Turul fia,
a Turul-nemzetség leszármazottja az, aki a napfordulón sólyomröptetésével égre
segíti - segítette - az újjászülető Napot. A sólyom az eurázsiai pusztákon élő
népek és egyben a magyarság fénymadara. Ő az, aki legközelebb repül a Naphoz,
üzenetvivő, közvetítő Ég és Föld között. A téli napfordulón való röptetése
segítette az elgyengült Napot az égi pályáján a felemelkedésben. Ez volt az
égen fehérlő erejét vesztett Napnak újjászületését segítő szertartás, a
Fehérló Fiának a megszületése. A Világ Világosságának a születése, akit az
égi Csodaszarvas segít fel az égre. Ágas-bogas agancskoronája a rajta világító
csillagokkal a Tejutat és a téli csillagos égboltot idézi, és agancsa között
hozza a fölkelő Napot, életre segítve a Csodaszarvas Fiút. A decemberi
égbolton ott repül a felkelő Nappal együtt a sas, az Aquila csillagkép,
a mi sólyom madarunk. A Csodaszarvas az égbolton a Cassiopeia "W" alakú
csillagképe, melynek valódi neve Kushiopeia (jelentése Kusok Királynéja).
A Nyilas csillagkép állata az égi Ló és az égi Szarvas, lassan feledésbe merülő
mitológiánk két szimbolikus állata.
[6.]
A kerecsen sólyom, amely keleti madár, a kínai nagyfaltól a Kárpát-medencéig honos.
Idealizált változata az "Astur" vagy "Toghrul", amely mesébe illő képességekkel
rendelkezik, sehol sem található, misztikus madár, az égbolt vitathatatlan ura.
Ahogy a földön az oroszlán az állatok királya, az égen, a szellem birodalmában
a "Toghrul", ismerősebb nevén a "Turul" sólyom uralkodik. A sólyom tiszteletét
megtaláljuk az egyiptomiaknál, ahol az egyiptomi Napkirály egyik jelképe a Horus
sólyom, a Napkarvaly, aki a fáraó feje mögött jelzi spirituális kapcsolatát az Éggel.
Babiloni királyszobrokon is az Éggel való kapcsolatot emeli ki, mint ahogy a
pártus királyszobrokon is. A Krisztus születése utáni századokban a sólyom a
Szentlélek (Szent Szellem) madara. Még a középkorban is a sas-sólyom Krisztus
mennybemenetelének szimbóluma, valamint János evangélista jelképe.
Ő a spirituális, szellemi megtermékenyítő, az isteni küldetés jelképe,
kitárt szárnyai a szellemi védelemre utalnak.
[7.]
A téli napforduló ünnepével, a kerecsen sólyom röptetésével járt együtt a
tűztisztelet szertartása, a szent tűz gyújtása, amit csak bizonyos fa dörzsölésével
volt szabad megtenni. A fából gerjesztett tűz, a fában rejtőző tűz elem felszabadítása
a fa elem feláldozása a tűz oltárán. A tüzet nem volt szabad fújni, csak legyezni.
Vassal tilos volt a tűzbe nyúlni. Életével fizetett, aki megfelelő tisztelet nélkül
közeledett ehhez a tűzhöz. A tűzszertartás több napig tartott. A szent tűz mellett
virrasztottak, dobolással, énekléssel segítve a Nap újjászületését. A gyertya lángja,
a tűz parazsa a fény és az élet diadalát támogatta a halál felett. A tűzszertartáshoz
tartozott a tűzelembe való beavatás, a tűz parazsán való átmenés és a tűztánc az
új fény születésének napján. A tűztáncot több, hagyományait őrző nép ma is táncolja.
[8.]
Türk nyelven a kara sötétséget, feketeséget jelent, a csony pedig valaminek a fordulása.
Szó szerint a sötétség fordulása, a Nap születése. Kara-Ah-Chon, a Fekete Istennő volt
az, aki a Fény Fiát a világra hozza. Innen ered világszerte a Fekete Madonna tisztelete.
Ő a szeplőtlenül fogant Mária, a Napba Öltözött Asszony, vagyis a megváltóval áldott
állapotban lévő Nagyboldogasszony, aki a Fény Fiát világra hozza, az újjászülető
Napot világra segíti.
[9.]
A karácsonykor állított karácsonyfa eredete visszanyúlik az agancsain csillagokat
hordozó Csodaszarvashoz, és az új életciklus kezdetét jelző, kirügyeztetett zöldágakhoz,
vagy örökzöld ágakhoz. A karácsonyfa szimbolikája visszavezethető az életfára,
amely ősrégi jelképünk. Karácsonyi fának a fenyőt (lucfenyőt) választották, ami
örökzöld fa, a fordulat, az átmenet, az újjászületés, a fény fája (a luc hordozza
a latin lux, fény fogalmat, a fenyő pedig a már részletezett Fény Nő -
a Napba Öltözött Asszony hangalakját). Eredetileg hét vagy kilenc elágazó ágcsoporttal
vágták, ami a világ szintjeire utalt. Ezüstös levelei Hold-rokonságot mutatnak.
Karácsony előestéjén a Nap lenyugodtával gyújtják meg az új fényt a fény fáján,
a karácsonyfán.
[10.]
A fát alma, dió, üveggömbök, ezüstpapír, angyalhaj díszítette, ami planétáknak,
bolygópályáknak, a kívánt bolygóegyüttállásoknak, az angyalhaj a Tejútnak felelt meg.
A gyertyák, a díszítés csillagokat, csillagképeket, égi jelenségeket, az ég fényeit
jelképezik. Csúcsán a betlehemi csillag vagy Mária csillaga. Az egyre rövidülő ágak
a hosszabbodó nappalokat jelzik, míg lefelé a rövidülő napokat. A lefelé lépegető
gyertyák sora a Tejút megjelenítője, lépcső a földről az égbe, az égről a földre.
A világfa, az életfa azonos a világ tengelyével, a világoszloppal. Ennek felállítása,
a díszítésén keresztül megjelenő csillagos ég szimbolikája hivatott visszavezetni
az eltévedt embert abba az időbe, vagyis lelki állapotba, amikor a megváltó
a földre érkezik, a Világ Világossága megszületik.
(C) Árgyusi Imre, 2008.
|