KELETEN KÉL A NAP
Götz László
V.könyv
AZ URALI-FINNUGOR NYELVEK GENETIKUS NYELVCSALÁDI ELMÉLETÉNEK ELLENTMONDÁSAIRÓL
4.fejezet
AZ ÚJKŐKORI-KORAI FÉMKORI ELŐ-ÁZSIAI NYELVI KOINÉ
"Keleten kél a nap" című tanulmánysorozatunkban már ismételten rámutattunk arra,
hogy a régészeti kutatások mai eredményei igen nagy valószínűséggel arra vallanak,
hogy az újkőkori, kőrézkori és korai bronzkori Elő-Ázsiában egy általunk
"újkőkori-korai fémkori elő-ázsiai nyelvi koiné"-nak nevezett, nagy területeken
használatos közérthető közlekedő nyelv (úgynevezett "lingua franca") létezett,
amelynek minden jel szerint több, időbelileg egymást követő nyelvi fokozata volt.
Hangsúlyozzuk, ezt az elő-ázsiai közlekedő nyelvet semmi esetre sem szabad
valamiféle "közös ősnyelv"-nek vagy netalán 19. századi értelemben vett
"nyelvcsaládi alapnyelv"-nek értelmezni, hanem csupán az elő-ázsiai újkőkor,
kőrézkor és korai bronzkor hosszú évezredei alatt végbement többrendbeli komplikált
nyelvkeveredési és areális nyelvkiegyenlítődési folyamatok eredményeként értékelhetjük.
Ezt a felfogást támasztják alá - igen súlyos érvekkel - a számos, régészetileg jól
elkülöníthető elő-ázsiai neolitikus és kőrézkori műveltségnek a leletekből kibontható
komplex egymásrahatásai, terjeszkedései, keveredései, felülrétegződései. E rendkívül
komplikált kulturális összefüggések, egységesedési folyamatok keretében, ezek
párhuzamos eredményeként, mintegy az elő-ázsiai kulturális koiné nyelvi vetületeként
kell tehát szemlélnünk az areális nyelvkiegyenlítődési folyamatokat is, vagyis az
elő-ázsiai nyelvi koiné kialakulását, amelynek az egymást követő, s az idők folyamán
egyre nagyobb és nagyobb területekre kiterjeszkedő és mindinkább egységesebbé váló
kultúrkörök régészeti leletösszefüggéseinek tanúsága szerint - amint előbb már
említettük magának is több, időben egymás után következő nyelvi fokozata volt
(bővebben 1. könyvünk 707-712. és 878-880. old.). A kérdés eminens fontossága
miatt az alábbiakban röviden ismét összefoglaljuk az ott mondottakat.
"A szumér kérdés" című könyvünk 1. fejezetében részletesen bemutattuk, hogy az
elő-ázsiai művelődési fejlődést meghatározó impulzusok kb. a Kr.e. 6. évezred kezdete
óta mindinkább Elő-Ázsia központi területeire - Mezopotámiára, Szíriára és Irán
legnyugatibb sávjára - koncentrálódtak. E térségben alakult ki a legkorábbi, már
viszonylag egységesnek mutatkozó művelődési kör, a 6000 táján jelentkező
észak-mezopotámiai Hassuna kultúra, majd ennek szerves folytatásaként 5600 körül
megjelent - ugyancsak Észak-Mezopotámiában - a Samarra műveltség, amely azonban már
tetemesen nagyobb területekre terjedt ki, mint a megelőző Hassuna kultúra.
A Samarra műveltséggel nagyjából egyidejűleg, szintén a 6. évezred derekán,
kissé nyugatabbra, Szíria térségében viszont a Tell Halaf kultúra alakult ki,
úgyszintén jól elkülöníthető, nagy mértékben egységesnek mutatkozó leletanyaggal.
Majd a samarrai és a halafi művelődési körök kölcsönös egymásrahatásai, végül pedig
a Tell Halaf kultúrának a samarrai területekre való domináns kiterjeszkedése útján
keletkezett 5000 körül az egységes Samarra-Halaf művelődési komplexum, amely már
a Földközi-tengertől a Zagrosz hegységig terjedt. Azaz e művelődési kör
konszolidációjával kezdődően, kb. a 6/5. évezred fordulója óta már minden joggal
tetemes kulturális egyöntetűségről beszélhetünk Szíria és Észak-Mezopotámia térségében.
Ez a művelődésbeli homogenitás, valamint a viszonylag fejlett kulturális állapotokról
tanúskodó leletkomplexumok: számos lelőhelyen a réz, ólom, arany, ezüst jelentős
mértékű feldolgozása, a már kimondottan városias jellegű települések (tekintélyes
védőfalak, sáncok, templomépítkezések stb.), a kerámiakészítés és -díszítés nagyszerű
teljesítményei, a rendkívül fejlett textilgyártás, a pecsétnyomók általános használata,
több helyütt öntözőrendszerek megjelenése stb. láttán számos kutató arra a
következtetésre jutott, hogy a Hal af kultúra virágzásának idején, kb. 5000 és
4500 között már minden bizonnyal számottevő jelentőségű államképződményeknek kellett
létezniük Észak-Mezopotámiában és Szíriában (1. Shachermeyr 1979, 14-15. old.).
Ilyen körülmények között azonban a valószínűség igen magas fokán számolnunk kell
azzal is, hogy e művelődésbeli homogenizálódás és a szintén nagy valószínűséggel
feltételezhető államképződmények nyelvi vetületeként a Halaf kultúrkör területén
tetemes fokú nyelvi kiegyenlítődésnek is be kellett következnie a lakosság különböző
származású csoportjainak eredetileg nyilván különféle idiómái között, azaz egy
közérthető közlekedő nyelvnek - "lingua francá"-nak - is ki kellett alakulnia.
Ez a közlekedő nyelv viszont kétségkívül a Halaf művelődési kör két, kulturálisan
legaktívabb csoportja, azaz elsősorban a halafi, másodsorban pedig a samarrai
etnikum (vagy etnikumok) nyelvjárásain alapult, főleg ezek keveredése és
kiegyenlítődése útján keletkezett, de bizonyos fokú halafi dominanciával,
tekintettel arra, hogy végül is a halafi kultúra terjeszkedett ki a samarrai
területekre és nem megfordítva.
Ezt a nyelvi állapotot a térség régészeti nomenklatúrájához alkalmazkodva
legcélszerűbben az elő-ázsiai nyelvi koiné (Samarra-) Halaf kori közlekedő
nyelvi fokozatának nevezhetjük, a zárójelbe tett "Samarral' megjelöléssel
utalva arra is, hogy e közlekedő nyelvi fokozatnak igen nagy valószínűséggel két,
többé-kevésbé közérthető előzménye volt már a Samarra és a Tell Halaf kultúrkörök
külön életében is, kb. 5500-5000 között, tudniillik egy külön samarrai és egy
külön halafi közlekedő nyelvi fokozat. E véleményünk alátámasztására elég csupán
arra utalnunk, hogy a samarrai kultúrkörben már 5400 táján két helyen is
(Tell es Sauwan-ban és Tlfoga Mami-ban) többosztatú öntözőrendszerek maradványait
tárták fel a régészek. Márpedig öntözőrendszerek megépítéshez és folyamatos
karbantartásához elengedhetetlen egy nagyobb népcsoportok által beszélt közérthető
nyelv megléte. Ez utóbbi meggondolás alapján tehát a külön samarrai és külön
halafi közlekedő nyelvi fokozat időszakát kb. Kr.e. 5500 és 5000 közé kell
kelteznünk. Erre a nyelvi állapotra következett azután kb. 5000-4500 között az
egyesült (Samarra-) Halaf kori közlekedő nyelvi fokozat. E "lingua franca" már
tekintélyes nagyságú területre terjeszkedett ki. Használatának határait a Halaf
kultúrkör törzs területeinek határai képezik, azaz nyugaton a Földközi-tenger
libanoni-szíriai partvidéke és Kilikia, északon Diyarbakir környéke és a Van-tó,
keleten a Zagrosz hegység és Kermansah vidéke, délen pedig Bagdad magassága,
az Eufrátesz középső szakasza a folyó nagy kanyarulatáig (Aleppótól keletre),
majd vissza a szíriai tengerpartig.
Ezzel párhuzamosan azonban Dél-Mezopotámiában is feltétlenül számolnunk kell az
ottani Eridu-Ubaid műveltség 1. és 2. periódusa (kb. Kr.e. 5400-4500 között)
telepeseinek külön közérthető közlekedő nyelvével, sőt ott még sokkal fejlettebb
fokon, mint északon, hiszen DélMezopotámiában a földművelés űzéséhez
elengedhetetlenül szükséges öntözőrendszerek megteremtése és folyamatos üzemeltetése
- olyan hatalmas folyók esetében, mint a Tigris és az Eufrátesz - el sem képzelhető
hatékony központi irányítás és nagy területek lakossága közötti közérthetőség nélkül.
Ennek a déli nyelvi kiegyenlítődésnek bázisai nyilvánvalóan az Eridu Ubaid kultúra
1. periódusa legkorábbi telepeseinek samarrai nyelvjárásai voltak, amelyek azután
az Eridu-Ubaid 2. periódus idején tekintélyes mennyiségű halafi nyelvi elemmel
bővültek ki (vö.: az Eridu-Ubaid műveltség 1. periódusában főleg samarrai,
a 2. periódusban pedig elsősorban halafi párhuzamok mutathatók ki a régészeti
leletekben; - 1. pl. Amiet 1977. 522. old.). Tehát már akkoriban, amikor ez a
dél-mezopotámiai, Eridu-Ubaid 1-2. kori közlekedő nyelvi fokozatnak nevezhető
nyelvközösség (kb. 5400-4500 között) az egyidejű (Samarrai-) halafihoz képest
még viszonylag jelentéktelen volt, ez utóbbinál sokkal kisebb területre
korlátozódott, mindegyiküknek kétségkívül számos közös nyelvi elemet kellett
tartalmaznia, tekintettel arra, hogy végeredményben mindkettő samarrai és halafi
népcsoportok kisebb nemzetségi-törzsi nyelveinek kölcsönös areális kiegyenlítődése
útján keletkezett - csupán az északi nyelvközösség inkább a halafi
(vö.a halafi kultúra felülrétegződéséveI a samarrai műveltségre),
a déli pedig elsősorban a samarrai (vö: az első délmezopotámiai telepesek a
rendelkezésünkre álló adatok szerint a samarrai műveltség területéről érkeztek)
nyelvjárásokon alapulhatott.
Ezután Kr.e. 4500-zal kezdődően, nagyjából a korábbi Samarra-Halaf területeken,
de már Dél-Mezopotámiát is magába foglalva, valamint Irán nyugati felére és
Délkelet-Anatólia egy további sávjára (Malatyáig) is kiterjeszkedve az Eridu-Ubaid
műveltség 3. és 4. periódusának kulturális koinéját találjuk, az északabbi
térségben északi Ubaid kultúrkör néven, amelyben azonban már egyértelműen
Dél-Mezopotámia vitte a vezető szerepet. E művelődési kör leletkomplexumai
ugyanakkor a tetemesen nagyobb kiterjedésen felül még sokkal nagyobb mértékű
kulturális kiegyenlítődésről is tanúskodnak, mint amilyen a megelőző
Halaf korszakban kimutatható volt. Vagyis e művelődési komplexum esetében a
kulturálisan rendkívül aktív dél-mezopotámiai népesség - amely minden számbavehető
régészeti adat tanúsága szerint ebben a korszakban már rég szumér volt
(1. könyvünk 698-706. old.) - messze vidékekre kiterjeszkedő elő-ázsiai művelődési
dominanciájáról van szó: e kultúra mindenütt felülrétegződött a különféle
kisebb-nagyobb helyi jellegű műveltségekre, sőt még a tekintélyes nagyságú
Halaf kultúrkörre is és egységesítette az említett hatalmas területek művelődési
arculatát.
Ez a szinte hihetetlen fokú dinamika legelső sorban kétségkívül a délmezopotámiai
síkság fejlett öntözéses mezőgazdaságának hatalmas mennyiségű termékfeleslege
következtében előállott és az újkőkor kezdetei után bekövetkezett első
népsűrűségnövekedéssel vetekedő újabb óriási méretű népszaporodás demográfiai
nyomásával, valamint a nyersanyagokban szegény Dél-Mezopotámia egyre
differenciáltabbá váló műveltségének folyamatos és mind gyorsabb ütemben
növekedő nyersanyagigényével (fémek, fa, kő, drágakövek stb.) magyarázható.
Nyilvánvaló azonban az is - fentebb már utaltunk is rá -, hogy az öntözéses
mezőgazdasággal rendelkező Eridu-Ubaid műveltség kialakulása és egész
Dél-Mezopotámiára való kiterjeszkedése csakis hatékony központi irányítás,
tekintélyes nagyságú területeket egybefogó, kimondottan állam-jellegű hatalmi
szervezet kereteiben képzelhető el, amely viszont egyúttal közérthető nyelvet
is feltételez. Mivel pedig Kr.e. 4500 után az Eridu-Ubaid műveltség szinte
egész Elő-Ázsiára kiterjeszkedett, (ezzel a kulturális térhódítással együtt
e kultúra hordozóinak eredetileg csak Dél-Mezopotámiában beszélt nyelve is
kétségkívül uralkodó "lingua francá"-vá vált Elő-Ázsia tetemes részében.
Ez a nyelvi állapot jelenti az elő-ázsiai nyelvi koiné Eridu-Ubaid 3-4 kori
vagy északi Ubaid kori közlekedő nyelvi fokozatát és elterjedettségének időszaka
az Eridu-Ubaid kultúra 3. és 4. periódusának időtartamára, kb. 4500 és 3800/3700
közé keltezhető. Figyelembe véve azonban azt is, hogy az Eridu-Ubaid műveltséget
kialakító és hordozó népesség már igen nagy valószínűséggel ősszumér vagy
előszumér volt (az "előmagyarok" nyelvészeti megnevezés értelmében),
helyesebbnek tűnik, ha inkább Eridu Ubaid 3-4 kori ősszumér (vagy előszumér)
közlekedő nyelvi fokozatról beszélünk.
Ezután kb. Kr.e. 3800-zal kezdődően a szintén dél-mezopotámiai eredetű, már minden
kétséget kizáró módon bizonyíthatóan szumér etnikumú Uruk kultúra rohamos
terjeszkedése figyelhető meg a régészeti leletekben, amely műveltség a megelőző
északi Ubaid kultúrkör egykori kiterjeszkedésével mindenben azonos módon folyt le,
s masszív dominanciájának egyértelmű régészeti bizonyítékai ugyancsak a
Földközi-tenger keleti partvidékétől Közép-Iránig jelentkeznek (Uruk-Gaura kultúra,
kb. 3700-3200 között). E művelődési koiné közlekedő nyelve már bizonyíthatóan
szumér volt, s a szumér nyelv ezután egészen Kr.e. 2000/1900 tájáig Elő-Ázsia
minden tekintetben domináló "lingua francá"-ja, nemzetközi kulturális, kultikus,
kereskedelmi és állami nyelve maradt. E nyelvi állapot megnevezése tehát az eddig
alkalmazott terminológia szerint Uruk-Gaura kori ószumér közlekedő nyelvi fokozat
lenne, kb. Kr.e. 3700zal kezdődően, azaz nagyjából a képírás feltehetően legkorábbi
kezdetei óta, amelynek jelenleg ismert legrégebbi emlékei 3500 tájáról származnak
(Habuba Kabira, Tell Quanas; 1. könyvünk 697. old., ott irodalom is.).
Feltétlenül figyelembe veendő azonban, hogy a most felvázolt, egymást követő
elő-ázsiai közlekedő nyelvi fokozatokat a mondottak alapján magukat is igen lényeges
egymás közötti nyelvi kapcsolatok fűzték össze. 1./ A samarrai és a halafi
népcsoportok nyelvi kiegyenlítődése hozta létre a (Samarra-) Halaf kori közlekedő
nyelvi fokozatot. 2./ Ugyancsak samarrai és halafi nemzetségek, törzsek nyelvi
elemeinek keveredése útján keletkezett a dél-mezopotámiai Eridu-Ubaid 1-2 kori
közlekedő nyelvi fokozat nyelve. 3./ Ez az Eridu-Ubaid 1-2 kori közlekedő nyelvi
fokozat azután ismételten keveredett samarrai és halafi nyelvi elemekkel, ezúttal
a már kiegyenlítődött (Samarra-) Halaf kori közlekedő nyelvi fokozat nyelvével,
s 4500 után így alakult ki az Eridu-Ubaid 3-4 kori vagy északi Ubaid kori közlekedő
nyelvi fokozat. 4./ Végül egy újabb nyelvi kiegyenlítődés az Eridu-Ubaid 3-4 kori
és a kialakulófélben lévő Uruk-Gaura kori közlekedő nyelvi fokozat között, amely
a már írásos emlékekből ismert és szinte egész Elő-Ázsiában széles körben elterjedt
ószumér nyelv végső konszolidálódását eredményezte.
Így tehát nyilvánvaló, hogy a szumér nyelvnek már eredetileg is nagyon számos
nyelvi elemet kellett tartalmaznia mind a (Samarra-) Halaf kor, mind pedig az
Eridu-Ubaid 1-2. periódus, illetőleg az Eridu-Ubaid 3-4. periódus közlekedő
nyelvi fokozatainak nyelvi állapotaiból. Azaz minden jel arra vall, hogy már a
(Samarra-) Halaf kor és az Eridu-Ubaid 1-2. periódus közlekedő nyelvi fokozatait
is minden joggal igen erősen szumeroid jellegű nyelveknek tekinthetjük.
<vissza<
|